Met ons team besteden wij uren aan het analyseren van social media trends en het uitzoeken van welke platformen zouden kunnen domineren in 2020. Het duurde niet lang voordat wij ons realiseerden dat er maar één grote speler is waar jouw focus zou moeten liggen: TikTok. En als we één advies moesten geven wat je social media succes zou kunnen veranderen, zou dat zijn: gebruik TikTok, en wel onmiddellijk. Of je nu een blogger, coach, schrijver of bedrijfseigenaar van welke aard dan ook bent, TikTok kan je golden ticket zijn om te domineren in je niche – met veel minder moeite dan op elk ander sociaal platform dat er op dit moment is.

 

Wat is TikTok en wie gebruikt het?

TikTok is een videoplatform voor jonge gebruikers (minstens 40% van de gebruikers van de app is tussen 10 en 19 jaar oud). Het is een app die het mogelijk maakt om korte video’s van maximaal 60 seconden te maken en te delen, die meestal worden weergegeven door muziek op de achtergrond. Door middel van verschillende tools zoals muziek, filters en andere functies, zijn de makers in staat om met gemak fancy, verslavende video’s te produceren. Net zoals Instagram het gemakkelijk maakte om geweldige foto’s te maken door middel van filters, stelt TikTok (jonge) mensen in staat om snel boeiende video’s te maken. Hoewel de meeste mensen TikTok kennen van grappige, vreemde video’s, geproduceerd door 13-jarigen, heeft het platform veel meer potentieel. Vooral voor bedrijven.

TikTok heeft vandaag de dag meer dan 800 miljoen actieve gebruikers per maand, tegenover 300 miljoen in januari 2019. Dat is een sterke jaarlijkse stijging, wat suggereert dat marketeers die Gen Z willen bereiken, in de TikTok-trein moeten stappen als ze dat nog niet hebben gedaan. Vorig jaar versloeg het de cijfers van Instagram en Snapchat om ‘s werelds op drie na meest gedownloade app te zijn. TIkTok is tot nu toe meer dan 1,7 miljard keer gedownload.

It’s funny — the thing I feared would take away my “freedom” is the one thing that has allowed me to have it.

Joelle Steiniger

TikTok is super verslavend

Als je op Facebook of Instagram zit, weet je misschien dat de tijd kan vliegen zodra je begint met het scrollen door de newsfeed.

TikTok is echter nog verslavender dan Facebook of Instagram. Degenen die op TikTok zitten besteden gemiddeld 55 minuten aan de app, wat erg interessant is omdat het het grote potentieel voor marketeers laat zien. Ik begreep niet hoe dit kon, totdat ik zelf gebruik maakte van de app. Zodra ik de controle verlies, kan ik uiteindelijk een half uurtje video’s bekijken zonder het te beseffen. Geloof je het niet? Download de app en probeer het zelf uit.


Entertainment en waarde boven perfecte esthetiek

TikTok stelt zijn gebruikers in staat om zich op verschillende creatieve manieren te uiten, wat het zo populair maakt bij jonge gebruikers – niet alleen om te produceren, maar ook om inhoud te consumeren. In tegenstelling tot Instagram gaat het bij TikTok niet om een perfecte esthetiek, maar om entertainment en waardevolle content. TikTok profielen zien er niet perfect uit, maar juist boeiend. Natuurlijk is een uitstekende videokwaliteit geen nadeel, maar enkele van de grootste makers op het platform zijn jonge tieners die video’s in hun slaapkamer produceren – en het werkt. Ze krijgen miljoenen views, en ze hebben een enorme invloed op hun volgers.

I’d start my day by checking email, Twitter, Facebook. Reading the “news”. I’d look at my to-do list and start working on something.

Drie manieren om TikTok te gebruiken om jouw naamsbekendheid en sales te verhogen

1. Ga het gesprek aan met social influencers

Het opbouwen van een eigen merk-account op TikTok is geweldig, maar het kan enige tijd duren voordat je een loyale en betrokken aanhang op hebt gebouwd. Het werken met influencers die deze cijfers al hebben is een strategie die, als het goed wordt uitgevoerd, voor verbinding kan zorgen met een groot publiek en effectieve resultaten kan opleveren. Wereldwijde modemerken als Guess stonden aan de wieg van de eerste brand partnerships op TikTok. Grote merken als Google, Coca-Cola en Chipotle zijn inmiddels gevolgd. Is jouw merk de volgende?

 

2. Lanceer hashtag challenges & competities

Een effectief kanaal vereist regelmatige content. Als je niet de middelen hebt om regelmatig op TikTok te posten, dan is het lanceren van een competitie een geweldige manier om verbinding te maken met je doelgroep en om user-generated content te creëren.

Moedig je volgers aan om content te delen met behulp van je campagne hashtag door een verleidelijke beloning aan te bieden, zoals een cadeaubon van €100 of een gratis dienst voor de winnaar.

 

3. Feature-advertenties

Net als op andere content kanalen kan het verkeer van TikTok in twee groepen worden verdeeld: organisch en betaald.

Vorig jaar introduceerde TikTok advertising met standaard in-feed video-advertentie-units. Gebruikers zien nu ongeveer elke vijf video’s betaalde content in hun feed van apps als Facetune, Digit en Grubhub. De kwaliteit van deze advertenties blijft echter relatief laag – het biedt een briljante kans om je te onderscheiden van jouw concurrentie met een betere creativiteit.

Bovendien zorgt de relatieve nieuwheid van TikTok ervoor dat er minder merkconcurrentie is; het platform is veel minder verzadigd met branded content dan andere social media-platforms.

Maar wees gewaarschuwd: Gen Z is de minst bereidwillige generatie om elke vorm van online reclame te tolereren. Alles wat duidelijk sales-y is, doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed voor je merk. Bottom line: het creëren van authentieke content is essentieel. Of je nu een startup of volwaardig merk bent, TikTok is een zwaar omarmd kanaal geworden voor een jonger publiek – en de kans is groot dat jouw potentiële klanten het potentieel ervan zullen verkennen. Wees dus niet bang, het kan simpelweg een nieuwe kans zijn om klantloyaliteit op te bouwen.

Distractions aside, there was no real rhyme or reason to my workflow. The not-so-fun (but necessary) stuff kept getting neglected.

Gen Z is niet mijn primaire doelgroep, is TikTok het overwegen waard?

Zelfs als Gen Z niet je primaire doelgroep is, is TikTok nog steeds het overwegen waard. Ten eerste zal Gen Z binnenkort volwassen zijn met een besteedbaar inkomen, en al koopkracht hebben ter waarde van minstens 44 miljard dollar. Dat is zonder zelfs maar te denken aan hun invloed op de aankoopbeslissingen van familieleden terwijl ze nog thuis wonen. Dus zelfs als dat niet het geval is voor jouw doelgroep, zijn ze een waardevolle doelgroep om mee om te gaan. Ten tweede, 26% van de TikTok gebruikers zijn tussen 20-29 jaar oud. Of je nu een early adopter bent of nog een account moet aanmaken, TikTok is een ander content marketingkanaal dat het overwegen waard is voor elk business-to-consumer merk.