Je plaatst dagelijks content op je social media kanalen Facebook, Instagram en LinkedIn. Je reageert op de reacties van je volgers en je betaalt zo nu en dan voor advertenties. Toch krijg je het idee dat het succes wat volgens iedereen te bereiken is met social media niet voor jou is weggelegd. Herken jij het gevoel dat je eigenlijk geen idee hebt waar je het allemaal voor doet? Waarschijnlijk komt dit omdat je niet goed hebt nagedacht over je social media strategie. Het is de hoogste tijd om doelen te stellen, een strategie te ontwikkelen en tactieken toe te passen. Ook jij kunt succes bereiken met social media! Hoe je dit aanpakt? Wij helpen je in deze blog aan de hand van 8 stappen om een sterke social media strategie te ontwikkelen voor jouw bedrijf.

 

1. Verdiep je in de verschillende social media platforms

Misschien maak je gebruik van zoveel mogelijk social media platforms om maar door zoveel mogelijk mensen gezien te worden. Terwijl het er eigenlijk helemaal niet om gaat dat je op zoveel mogelijk kanalen actief bent. Je kunt beter je tijd steken in de platforms waar jouw doelgroep actief is. Verdiep je eens in de verschillende social media kanalen die er zijn en bekijk met welke platforms jij jouw doelen kunt bereiken. Om uit te zoeken welk social media platform voor jou het beste werkt, stel je jezelf de volgende vragen:

  •  Op welk platform is mijn doelgroep actief?

Als jouw doelgroep mannelijke 50-plussers betreft, heb je waarschijnlijk niet zoveel te zoeken op een platform als Instagram. De meeste gebruikers van Instagram hebben een leeftijd tussen de 16 en 35 jaar. En er zitten meer vrouwen dan mannen op het platform. In jouw geval is het beter om naar andere sociale media, zoals Facebook, te kijken. Draait jouw bedrijf om onderwerpen als sport, eten, reizen, mode, sport en gezondheid? Dan is Instagram the place-to-be voor jouw bedrijf. Het platform leent zich perfect voor dit soort thema’s. Ga dus op onderzoek uit! Je kunt het natuurlijk ook gewoon vragen aan je doelgroep middels een e-mail, een poll of in de vorm van een enquête.

  • Welk platform sluit aan met het type content wat je deelt?

Zorg ervoor dat je je content op het juiste platform deelt. LinkedIn richt zich op het echte zakelijke netwerken en wordt daarnaast vooral gebruikt voor het delen van waardevolle artikelen. Facebook leent zich uitstekend voor het maken van een persoonlijke connectie. Het platform is ook ideaal voor live uitzendingen. Instagram is geschikt voor het delen van afbeeldingen en wordt vaak gebruikt om behind the scenes foto’s te delen.

  • Welke platforms gebruiken je concurrenten?

Kijk eens naar de socials van anderen in jouw branche. Dit betekent niet dat je ze moet kopiëren. Het wilt niet zeggen dat de keuze voor het platform van de concurrent ook past bij jouw bedrijf, product, dienst of doelen. Je kunt zo wel zien welke social media platforms veel in je vakgebied gebruikt worden, waar een connectie met de doelgroep mogelijk is en waar je de waarde en het verhaal van je product of dienst het beste kunt laten zien.

Social-media-keuze

 

2. Richt je social media kanalen in

Nadat je je platforms hebt gekozen is het tijd om je social media kanalen in te richten. Het is belangrijk dat je je boodschap niet richt aan iedereen, maar aan ‘die ene persoon’ uit je doelgroep. Je maakt de boodschap persoonlijker door je doelgroep te specificeren. Het kan handig zijn om hiervoor een persona op te stellen. Vraag jezelf bijvoorbeeld af: Wie is de persoon? Wat voor taal spreekt hij/zij? Wat is zijn/haar pijnpunt? Één blik op een persona en je hele bedrijf weet voor wie ze werken. Zo weet je ook wat ze graag van je willen horen en met welke tone of voice je ze moet aanspreken.

Bekijk per social media kanaal welke ervaring je wilt geven en welke waarde je gaat delen. Je zult zelf moeten testen wat werkt voor jouw doelgroep. Kijk op welke berichten positief wordt gereageerd. Test met verschillende elementen van een bericht, zoals: de titel, een afbeelding, call-to-action, de lengte en frequentie van berichten die je plaatst. Wanneer je steeds één element test kun je precies zien wat er voor gezorgd heeft dat het bericht goed werkte. Denk na 5 keer niet dat je het wiel hebt uitgevonden: blijf altijd testen!

 

3. Bepaal je doelstellingen en formuleer ze (SMART)

Je zult doelen moeten formuleren om te kunnen achterhalen of je strategie werkt. Wanneer je dan naar de statistieken kijkt kun je specifiek meten of je je doel ook behaalt. Als je gebruik maakt van meerdere social media kanalen, zorg er dan voor dat elk platform een eigen strategie heeft met eigen doelstellingen. Social media kanalen zijn nu eenmaal verschillend, met eigen specifieke kenmerken en doelgroepen. Wij formuleren doelen het liefst SMART. Dat wil zeggen: Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden:

  • Specifiek: Wat, wie, waar, waarom?
  • Meetbaar: De resultaten van de doelstelling moeten meetbaar zijn.
  • Acceptabel: Er moet draagvlak zijn voor de doelen die je stelt (bij medewerkers).
  • Realistisch: Is het überhaupt haalbaar?
  • Tijdsgebonden: Is er een duidelijke start en einddatum?

Maar zorg vooral voor een góede doelstelling. Het doel om aan het eind van dit jaar 5.000 likes op je pagina te hebben is geen goede doelstelling. Het aantal likes wordt erg overschat op social media. Het gaat meer om de betrokkenheid met je doelgroep. Reageren ze op je bericht? Zien ze de waarde die je deelt? Levert het uiteindelijk conversie op? Denk bij het bepalen van een doel dus eerder aan interactie met je volgers. Bijvoorbeeld: Ik wil dat minimaal 25% van mijn fans klikt op een link naar mijn blog die ik deel op Facebook.

 

  • Voorbeelden van social media doelstellingen
    Naamsbekendheid creëren / vergroten
    Reputatie verbeteren
    Inzage krijgen in de behoeftes van de doelgroep
    Klanten behouden
    Medewerkers betrekken en stimuleren
    Nieuwe medewerkers vinden
    Influencers betrekken
    Traffic genereren naar website
    Verhogen van de huidige marketingomzet

 

4. Geef vorm aan je strategie met content

Dan is het nu tijd om te gaan werken aan een plan voor het delen van de content. Je content kan bestaan uit foto’s, video’s, visuals, infographics, blogs en meer. De content moet eenvoudig, toegankelijk en leuk blijven. Ga dus geen lange en ingewikkelde artikelen delen. Een content kalender kan je helpen om voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld een maand) in kaart te brengen wat je gaat delen op je social media kanalen. Dit kun je gewoon zelf op een kalender of in een agenda bijhouden. Bekijk welke type berichten je gaat plaatsen en kies daar het juiste platform bij. Je kunt prima een connectie maken met je doelgroep door berichten van anderen te delen. Zolang het waardevolle content is en je natuurlijk voornamelijk eigen content blijft ontwikkelen en delen.

 

5. Aan de slag met je plan(ning) voor social media

Je doelen zijn bepaald en je content kalender is gemaakt. Nu zul je regelmatig content moeten delen en interactie aan moeten gaan om te werken aan de betrokkenheid en de connectie met je doelgroep. Je kunt bepaalde stappen automatiseren, zoals het inplannen van berichten. Let er wel op dat het automatiseren van het delen van je content je spontaniteit niet in de weg gaat staan. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je berichten een paar maanden vooruit plant zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken. Je moet inspelen op de actualiteit en de connectie opzoeken. Neem dus ook de tijd om te reageren.

 

6. Alle neuzen dezelfde kant op

Wanneer je in een team werkt, of er is iemand die helpt met je social media, is het handig dat zij weet hebben van je strategie en wat je ermee wilt bereiken. Je social media doelstellingen moeten ook aansluiten bij jouw bedrijfsdoelstellingen. Zorg er dus voor dat alle neuzen dezelfde kant op staan!

 

Social-media-teamwork

 

7. Promoot & creëer interactie

Je gaat je diensten natuurlijk promoten op social media, maar gebruik je platforms niet puur voor de verkoop. Dit draagt niet bij aan de connectie met je doelgroep. Als je besluit een product of dienst onder de aandacht te brengen op social media, hou de frequentie dan overzichtelijk. Je content kalender helpt je hierbij. Aan de hand van je kalender zie je precies hoe vaak je een product of dienst promoot en hoe vaak je waarde deelt. Denk bij promotie niet alleen aan het promoten van een product of dienst. Als je ziet dat ergens anders veel interactie op is, werkt het dus goed. Je kunt er voor kiezen om het bericht te promoten en meer mensen te bereiken.

 

8. Meet en weet!

Na het posten van je social media berichten is het handig om de resultaten te bekijken van je content. Met social media monitoring tools houd je je pagina gemakkelijk bij. Je moet naar je statistieken kijken om te bepalen hoe het gaat met het bereiken van je doelen. Moet je de doelgroep aanscherpen? Welke berichten dragen bij aan je succes? Welke post dient geoptimaliseerd te worden? Analyseer ook of je met deze resultaten je doelstellingen gaat behalen. Zo niet, waren ze misschien te ambitieus of is er iets niet goed gegaan. Bepaal nieuwe doelstellingen en verbeter ze waar nodig.

 

Tips & tricks

Wanneer je als bedrijf serieus genomen wilt worden op social media zijn er een aantal zaken van belang. Daarom hebben we nog enkele tips & tricks voor je op een rij gezet.

  • Normen en waarden
    Wat bij sommige gebruikers van social media ver te zoeken is, maar waar je als ondernemer wel mee te maken hebt. Blijf altijd bij de normen en waarden van je bedrijf.
  • Blijf consistent
    Je zult regelmatig actief moeten zijn op je kanalen, dan pas ben je echt zichtbaar. Het werkt natuurlijk niet als je eens in de twee weken een bericht plaatst.
  • Creëer een ervaring
    Praat niet over het proces wat de klant doorloopt. Breng de ervaring die de klant krijgt in beeld als ze bij jou een product of dienst kopen. Voorproefjes van het eindresultaat passen hier ook bij.
  • Ben sociaal
    We hebben het niet voor niets over social media. Ben dan ook sociaal. Dit is de enige manier om een connectie te maken met je doelgroep.
  • Besteed je social media uit als je er geen tijd voor hebt
    Consistentie en relevantie zijn key voor een succesvol social media kanaal. Heb je geen tijd om je er in te verdiepen of consistent berichten te plaatsen, denk er dan over na om het uit te besteden. Hier zal je budget voor vrij moeten maken, maar met een doordacht social media plan pluk je er op de korte termijn al de vruchten van.

 

Social media uitbesteden?

Wij realiseren een sterk social media plan met een passende strategie voor jouw bedrijf. Aan de hand van SMART geformuleerde doelstellingen gaan we te werk. Wij zorgen ervoor dat jouw Facebook, LinkedIn en/of Instagram account volledig wordt ingericht. Jij levert met jouw vakkennis inspiratie aan voor de content. Wij creëren content in de vorm van foto’s, video’s, blogs en visuals. Hiermee versterken we jouw boodschap en vergroten we bewustzijn en naamsbekendheid op social media. Middels een maandelijks rapportage brengen wij informatie over het aantal likes, volgers, bereik en interactie in beeld.

 

Social media

 

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Daag ons uit om online bekendheid te genereren voor jouw bedrijf! Neem telefonisch of per e-mail contact met ons op, of vraag hier geheel vrijblijvend een offerte aan. Je kunt ons ook via FacebookInstagram en LinkedIn bereiken.