Met de komst van influencers is er een geheel nieuwe vorm van marketing ontstaan: influencer marketing. Heb jij al eens overwogen om deze vorm van online marketing in te zetten voor je bedrijf? Met influencer marketing kun je binnen een korte tijd een heel groot publiek bereiken. Dit is echter niet het enige voordeel van deze vorm van online marketing. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de redenen, waarom mensen een bepaald persoon zijn gaan volgen. Vaak is dit omdat anderen geïnteresseerd zijn in het leven van een influencer, omdat zij de ideeën van een influencer steunen, enzovoorts. Op het moment dat een influencer bepaalde producten direct of indirect aanprijst, zet dit volgers aan om ook eens naar zo’n product te kijken. Hier liggen kansen voor ondernemers!

WebCeleb bied je als full service online marketing bureau hulp bij het uitwerken van marketingcampagnes. Influencer marketing kan een onderdeel van zo’n campagne zijn. Combineer het bijvoorbeeld met je eigen campagnes op sociale media, door SEO en SEA toe te passen op je website. Wij voorzien je graag van persoonlijk advies over de verschillende vormen van marketing, die je voor je bedrijf in kunt zetten.

 

Wat is een influencer en hoe werkt influencer marketing?

Een influencer heeft verschillende definities. De een noemt iemand een influencer als deze meer dan 10.000 volgers heeft op bijvoorbeeld Instagram, Twitter of Facebook. Anderen vinden iemand een influencer, als deze anderen kan inspireren. Niet voor niets komt influencer van het Engelse werkwoord “to influence”, wat “beïnvloeden” betekent in het Nederlands. Een influencer kan dus ook iemand met een paar honderd volgers zijn. De waarde van het account van een influencer zit vaak in de interactie (engagement) die iemand heeft met volgers. Denk aan het aantal likes en het aantal reacties die iemand krijgt op foto’s of video’s.

Doordat een influencer volgers kan beïnvloeden, liggen er talloze kansen voor ondernemers. Zij kunnen hun doelgroep via een influencer aanzetten tot het doen van een aankoop of het afnemen van een dienst.

 

Verschillende vormen van influencer marketing

Influencer marketing komt in verschillende vormen voor. Het verschil zit hierbij bijvoorbeeld in het platform waarop de influencer marketing wordt toegepast. Kies je voor een video op YouTube waarin een influencer je product aanprijst? Of geef je de voorkeur aan een losse foto of korte story video op Instagram? Beide platformen hebben voor- en nadelen. Zo heb je op YouTube de mogelijkheid om een influencer uitgebreid te laten vertellen over een product. Iets wat op Instagram lastiger is. Andersom is het bereik op Instagram vaak groter, doordat niet iedereen de tijd neemt om een volledige video op YouTube te bekijken. Daar waar het door foto’s en video’s in stories klikken op Instagram makkelijker is.

Ook bestaat er een verschil tussen directe- en indirecte vormen van influencer marketing. Zo kan een influencer wijzen op gesponsorde producten in een video of foto, door deze bijvoorbeeld sterk aan te prijzen. Het alternatief is dat een influencer alleen laat zien van wie een product, zoals een shirtje of een accessoire, komt. Vaak wordt dit vermeld in de beschrijving van een foto of video, of door een bedrijf te “taggen”.

 

Marketing via micro-influencers

WebCeleb ziet de kracht van influencer marketing vooral terug in micro-influencers. Door verschillende micro-influencers in te zetten, wordt het makkelijker om de doelgroep van je organisatie aan te spreken. Daar komt bij dat de kosten hiervan doorgaans lager liggen, dan bij grote influencers. Zeker, wanneer je naar de prijs-/kwaliteitverhouding kijkt voor influencer marketing. Van de volgers van een bekende influencer zal een groot deel niet naar het product kijken. Daar waar dat percentage bij micro-influencers normaliter hoger ligt. Vergelijk het ook eens met producten die door een BN’er op televisie worden aangeboden en producten, die je aangeboden krijgt door een vriend. Aan welk advies hecht je in zo’n geval de meeste waarde?

Groot netwerk aan nationale en internationale influencers

Bij WebCeleb beschikken we over een groot netwerk van nationaal- en internationaal bekende micro-influencers. Hierbij zijn influencers op verschillende platformen actief. Een groot voordeel! Dit maakt het namelijk mogelijk om nog verder in te zoomen op de doelgroep van je organisatie. Iets wat het effect van influencer marketing zal vergroten. Ook benieuwd naar onze database met influencers? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Strategisch plan voor influencer marketing

Het inzetten van influencer marketing voor je bedrijf is niet zonder risico. In die zin, dat het gebruik hiervan zonder strategie nauwelijks rendement op zal leveren. WebCeleb helpt je bij het opzetten van een strategisch plan voor het gebruik van influencer marketing binnen je organisatie. Vaak valt dit te koppelen aan andere marketingactiviteiten van je bedrijf. Vermeld bijvoorbeeld op je eigen kanalen op sociale media, dat micro-influencers (weliswaar bewust) over je product praten. Dit komt de betrouwbaarheid van je product of diensten ten goede, wanneer potentiële klanten voor de aanschaf hiervan op je pagina’s op sociale media kijken.

Ook is het belangrijk om een goed beeld te schetsen van de doelgroep van je organisatie. Op basis van dit beeld kun je vervolgens naar passende influencers zoeken, die juist deze doelgroep bedienen. Wij helpen je hierbij, door de profielschets van een typische klant van je bedrijf naar de typische volgers van onze micro-influencers te leggen. Zo kan er een goede match gemaakt worden, die je investering in influencer marketing de moeite waard maakt.

Advies over influencer marketing?

Ben je benieuwd of influencer marketing jouw bedrijf ook een stap verder kan helpen? Neem in dat geval vrijblijvend contact met ons op! Wij voorzien je graag van persoonlijk advies over de manieren, waarop je influencer marketing voor jouw bedrijf zou kunnen gebruiken. Nadat het plan voor het gebruik van influencer marketing is opgesteld, helpen onze marketeers je graag bij de uitvoering hiervan. Hierbij geven we niet alleen tips aan jou om je marketingactiviteiten te optimaliseren, ook helpen we micro-influencers bij het optimaliseren van het rendement bij campagnes via hun kanalen op sociale media. Hoe moeten producten gepresenteerd worden? Is een directe- of indirecte vorm het meest geschikt? Enzovoorts. Wanneer start jij met influencer marketing?