Sfeervolle evenementen, winterse lekkernijen en klassieke kerstliederen. Als je het ons vraagt zijn de feestdagen de fijnste tijd van het jaar. Het nostalgische gevoel van het samenzijn overal voelbaar. Zo ook voor de consument! De Black Friday dumpprijzen en Sinterklaas reclames vlogen ons recentelijk nog om de oren, en nu staan de kerstdiners en nieuwjaarborrels alweer in de agenda. Heb jij al nagedacht over hoe jij hier als ondernemer op inspeelt? Voor veel bedrijven zijn de feestdagen interessante periodes om een boost aan de omzet te geven. Wil jij het maximale uit de feestdagen halen? Trek je foute kersttrui uit de kast en zet de glühwein klaar: hier zijn vijf tips om het jaar 2019 knallend af te sluiten!
01. Zet een influencer in als ambassadeur van jouw merk
Dat influencer marketing werkt mag duidelijk zijn. Onderzoek wijst uit dat op iedere euro die wordt besteed aan influencer marketing gemiddeld meer dan 7,5 euro wordt verdiend. Het is wel belangrijk dat je een goede match maakt tussen jouw brand en de influencer. Hetzelfde onderzoek wijst namelijk ook uit dat een kwart van de marketeers geld verliest op influencer marketing. We vertrouwen de bekende gezichten steeds meer. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat onder de millennials gesponsorde ads met influencers de voorkeur krijgen boven normale reclame. Ook vergroot een samenwerking met influencers de interesse in een merk volgens deze groep.
Laat de influencer inspelen op dé trend van de feestdagen: duurzaamheid en ‘goed doen’. Belangrijke thema’s zijn het klimaat en sociaal- en digitaal bewustzijn. We ontkomen hier haast niet meer aan. Om aan te tonen hoe duurzaamheid leeft onder jongeren: 66 procent van de millennials geeft aan graag bij duurzame bedrijven te willen kopen, net als bij ondernemingen die maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Veel mensen maken een verlanglijstje om zich voor te bereiden op de feestdagen. Je kunt influencers gebruiken om in te haken op het maken van zo’n lijstje. Vergeet ook je medewerkers niet! Jouw werknemers zijn je beste merkambassadeurs. Ze zijn een reflectie van de werkomgeving en een personificatie van je merk. Dus wie kunnen beter je merk of bedrijf promoten dan je medewerkers zelf?
02. E-mailmarketing: verstuur een persoonlijke kerstkaart
E-mailmarketing is nog steeds een van de meest krachtige vormen van communicatie met jouw klanten. Omdat de communicatie één op één plaatsvindt, kun je de klant op directe en persoonlijke wijze benaderen. Ideaal voor tijdens de feestdagen, want zeker met feestelijke boodschappen moet je jouw loyale klanten niet vergeten. Denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde kerstkaart, waarmee je het gevoel van de decembermaand weet over te brengen. Uiteraard is dit een uitgelezen kans om een lopende aanbieding of event aan te prijzen, maar dit hoef je niet te doen. Je klant kan dit opvatten als ‘weer een aanbieding’ en dit gaat ten koste van de boodschap.

Wie kunnen beter je merk of bedrijf promoten dan je medewerkers zelf?
03. Gebruik de juiste kanalen, de juiste content en beschikbare data
Omdat online marketingcampagnes conversiegericht ingezet kunnen worden en alles meetbaar is, kun je extra veel omzet genereren tijdens de feestdagen. Aankopen kun je perfect stimuleren met een Google Ads of Facebook- of Instagram-campagne. Denk bij de keuze voor het kanaal aan je doelen. Wil je direct meer leads genereren, interactie stimuleren of naamsbekendheid genereren?
Meer dan 50% van de consumenten geeft aan dat online video ze geholpen heeft met een keuze maken voor een merk of product. Ook onder millennials blijkt video het meest geliefde medium. Video’s op YouTube over gaming, gadgets en kleding zijn vooral in het feestdagenseizoen erg populair. Grote succesformules zijn de ‘Unboxing-video’s (waarin producten worden uitgepakt en opvallende features worden besproken) en ‘Haul-video’s’ (waarin producten worden gereviewd).
Deze trend zet nog wel even door. Waar tekst eeuwenlang de scepter zwaaide, zal video het stokje overnemen en in 2022 goed zijn voor maar liefst 82% van het internetverkeer. Genoeg reden om zowel organisch als betaald gebruik te maken van video tijdens het feestdagenseizoen.
We worden steeds beter in het analyseren en inzichtelijk maken van data. Maak hier gebruik van! Duik even de archieven in en ontdek welke producten het vorig jaar tijdens de feestdagen erg goed deden. Je kan je verkopen een boost geven door deze best presterende producten extra uit te lichten. Dit geldt ook voor je posts op social media. Neem even de tijd om te analyseren welke content nu écht goed scoorde en welke je liever zou vergeten. Above all else, use the data.
04. Bedenk leuke acties en promoties en trakteer je werknemers
Gedurende de feestdagen wordt de portemonnee veelvuldig opengetrokken. Iedereen denkt in de laatste maanden van het jaar aan cadeautjes en etentjes. Met de inzet van acties en promoties kun je jezelf interessanter maken dan je concurrent. Het geven van een cadeau aan zowel je werknemers als je klanten creëert gegarandeerd een sympathieke reactie. Het bevestigt op positieve wijze de bestaande relatie tussen jou als gever en de ontvanger. Zoals eerder benoemd draaien de feestdagen om ‘goed doen’. De ideale manier om dit in de praktijk te brengen zijn kerstcadeaus. Een presentje is perfect om tijdens de feestdagen engagement te creëren. Uiteraard in een vorm die past bij jouw bedrijf. Kleed je acties leuk aan binnen een thema van de feestdag en geef het een passende naam!
De waarde van het cadeau is niet het belangrijkste. Kies vooral voor een cadeau dat memorabel en praktisch is. Wees origineel, maar zorg ervoor dat het cadeau aansluit bij je bedrijf. Klanten en werknemers zullen je cadeau waarderen en het vergroot de kans op positieve mond-tot-mond reclame.
Maak zelf ook gebruik van de feestdagen! Je kunt als ondernemer zelf ook voordeel slaan uit lopende acties en promoties. Je moet immers toch inkopen doen, dus waarom niet nu?
Klanten en werknemers zullen je cadeau waarderen en het vergroot de kans op positieve mond-tot-mond reclame.

05. Tuig niet alleen je kerstboom maar ook je website en socials op!
We kunnen onszelf weer helemaal uitleven met het decoreren van alles in en rondom het huis. Waar de één het laat bij de kerstboom zet de ander de gehele straat in de kerstverlichting. Welke van de twee ben jij? En een nog belangrijkere vraag: komt dit terug in jouw online presence? Laat zien dat het kerst is! Match jouw kerstkriebels met je merkidentiteit. Denk hierbij niet alleen aan je website, maar ook aan je socials. We raden je wel aan dit enkel subtiel te doen. Je wilt niet in dat huis wonen waarvan alleen al de voorgevel een exacte replica is van het huis van de kerstman. Laat je website er ook niet zo uit zien. Géén sneeuwvlokken bij het verplaatsen van je muis of gedecoreerde kerstbomen zover het oog reikt. Laten we het genuanceerd houden. Hier en daar een groene of rode kleur in je visuals, een klein kerstballetje of natuurlijk een kerstwens.
5 online marketing tips waarmee jij als ondernemer slim inspeelt op de feestdagen
We zijn natuurlijk al halverwege de decembermaand en voor veel marketingcampagnes is het nu al te laat. De beste periode om over je feestdagen-strategie na te denken is eigenlijk gedurende de zomermaanden. Zo heb je onder andere ruim de tijd om te onderzoeken wat de meest populaire zoektermen zijn in Google, en daar met advertenties op in te spelen. Plan dus ruim op tijd een gratis sparsessie en laat je adviseren door één van onze specialisten. Zo zorg jij ervoor dat je een optimaal rendement behaald uit je marketingactiviteiten tijdens de feestdagen. Wij wensen je zowel zakelijk als privé een gelukkige kerst en een voorspoedig 2020!

Gerelateerde blogs
24 april 2020
Kansen voor jou als ondernemer tijdens de coronacrisis
Ondernemers worden hard getroffen door…
16 april 2020
Een online marketeer in dienst of uitbesteden aan een online marketing bureau?
Wanneer je online marketing in gaat…